Apabila Telefon Bimbit Diragut....

in , by dorsett pink, December 21, 2018
Jam 6 petang, en.suami bagitau yang dia akan tiba di rumah pada jam 8 malam. Tepat jam 8 malam, kelibat en.suami tidak lagi kelihatan. Kebiasannya, jika tidak dapat tiba pada waktu yang dijanjikan, dia akan call. Namun hari tu, tiada sebarang panggilan masuk. 

Lalu kucapai handphone dan call en.suami. Pelik! Suara perempuan ayu menyahut panggilan dengan kata-kata yang sangat pelik.

'Maaf, nombor yang anda dail, tiada dalam perkhidmatan'. Suara dari operator Maxis.

Errrmm.. Kenapa pulak tiba-tiba tiada dalam perkhidmatan. Biasanya Ok jer. Rasanya dia tak keluar daerah hari tu. Seperti hari-hari biasa, dia berada di dalam Kotaraya Kuala Lumpur saja. Errrmmm, kemanakah en.suamiku??? hatiku berbisik.

Lantas, ku buka aplikasi whatsapp, dan terus mesej pada en.suami. Kelihatan di situ, last seen adalah pada jam 7.30 petang. Maksudnya, baru lagi dia tengok handphone dia. Ku tunggu sebentar, tunggu mesej ku untuk dijawab, namun tiada balasan. Tunggu dan terus menunggu hingga Jam 9 malam, mesejku tetap tak berbalas. 

Lalu aku terus telefon dan sekali lagi suara perempuan ayu si operator Maxis menjawab pangilanku dengan mesej :

"Please leave your message after this tone.. Teet". Ku terus matikan telifon.

Maksudnya, telefonnya masih ada dalam perkhidmatan lagi..

Berkali-kali ku telefon, namun masih sama. Telefon langsung tak berdering dan hanya dijawab oleh si perempuan ayu tadi. 

Waktu kian berdetik. Jam telah menunjukkan hampir jam 10 malam namun kelibat en.suami masih tidak kelihatan. Mesej di Whatsapp tidak dibaca, telefon dimatikan. huhu. Hatiku menjadi gusar. Macam-macam bermain difikiranku. Kemana perginya en.suami ku? Apa terjadi pada dirinya? Aku sangat risau.

Jam menunjukkan hampir 11 malam, lalu kelihatan kereta en.suami muncul di perkarangan rumah. Anak-anak bersorak gembira melihat kepulangan ayah mereka terutama si adik yang sangat manja dengan ayahnya. Masuk jer ke dalam rumah, aku terus bertanya 'What happened to your phone?'

Dengan muka sedih, si dia pun menjawab, 'Snatched', balasnya. 

Dan dengan muka terkejut, aku terus 'Whaaaattt??, How come?'.

Dia pun memulakan cerita .... 


***************************

Kejadian berlaku di Kg.Atap, Kuala Lumpur. Dia solat magrib kat surau di Kg.atap tu selepas meeting dengan lawyer di pejabat lawyer yang terletak dekat-dekat situ. Masa tu dia dengan kawan dia who is his business partner. 

Keluar jer dari surau, masing-masing terus sibuk dengan handphone masing-masing sebab tengah busy uruskan pembukaan sebuah lagi syarikat baru. Masa tu tengah berjalan di tepi jalanraya sambil mata tengok handphone. Tetiba, datang sebuah motosikal, ragut hanphone tu dari tanganya dan motosikal terus bergerak tanpa menoleh ke belakang. 

Kawan dia pun tak perasan sebab kejadian berlaku sekelip mata. Semasa kejadian, katanya ada seorang pemuda sedang bermain telefon sambil memerhatikan diaorang sejak mereka keluar dari surau lagi. Dan lepas telefon tu kena ragut, pemuda tu pun dah lari kemana-mana. maksudnya, kemungkinan, pemuda tadi berpakat dengan si penunggang motosikal untuk meragut. 

Serta-merta, en.suami call Maxis bagitau telefon kena snatch. Dan pihak maxis dah block nombor tu dan telefon tu sekali. Maksudnya telefon tu dah tak boleh digunakan langsung. So, diaorang tak boleh juallah telefon tu sebab dah tak boleh guna. 

Pastu en.suami bersama kawannya terus ke Maxis Centre di KLCC untuk beli handphone dan ambik sim kad baru . So, masih boleh guna nombor telefon yang sama. Nasib baik cepat sampai situ sebab Maxis Centre tutup jam 9 malam. En.suami beli jer handphone yang available di centre tu , dan pilihannya ialah Samsung memandangkan Huawei dan OPPO tiada stok. We are Android Lover k. Iphone is a big NO for us. hehehe. Sorry Iphone lover.  



Nasib baik masa tu, si peragut tu tak ragut beg laptop dia yang disandang dibahu. Kalau dia ambik jugak beg laptop tu, mahunya en.suami jatuh tersembam ke jalan. 

Moral of the story : Jangan bermain atau pegang telefon di tepi jalanraya (roadside) dan ketika membuka pintu kereta, simpan saja telefon anda di dalam beg atau poket. Kerana malang tidak berbau. Sentiasa berhati-hati, kerana penjahat ada dimana-mana.
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. Lucky nothing bad happened except bab fon kena ragut tu ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah nasib baik en.suami selamat dan tak ada apa-apa kecederaan.Alhamdulillah!

      Delete
  2. moral yg bagus. sebab bila main hp kita jdi tak fokus kan

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE