Kakak FL Makan Ubat Cacing

by - Sunday, December 23, 2018

Sejak kebelakangan ni aku perasan Kakak FL kurang selera makan. Bila tiba waktu makan, dia makan sikit jer dari kebiasaan. Suatu hari, ketika dia membuang air besar, macam biasa dia akan panggil mommy untuk cuci sebab belum pandai cuci sendiri. 

Bila mommy datang dekat dia, dia cakap, dia poo-poo sikit jer. Masa aku nak flush, tak nampak poo-poo nya pun, yang kelihatan cuma objek panjang berwarna putih, lalu aku terus flush tanpa berfikir panjang. Dah flush , baru terdetik 'apa bendanya tu?'. eerrrmm. Tetiba aku teringat - cacing. 

Keluar jer dari toilet, terus bagitau kat en.suami akan 'kelibat cacing' tadi. Pastu en.suami pergi farmasi beli ubat cacing. Patutla dia kurang selera makan lately, rupanya ada cacing dalam perut. 

Hari yang sama jugak, dia mengadu dubur dia gatal. Sah! Memang ada cacing!..

Ini antara petanda ada kelibat cacing dalam badan kita atau anak-anak kita (info ni aku dapat dari perkongsian seorang pakar bedah kanak-kanak dari KPJ Damansara yang berkongsi di Wanita Hari Ini TV3) :
- kurang selera makan
- lesu
- gatal-gatal didubur
- cirit-birit 
- ketap bibir ketika tidur di malam hari
- sakit perut
- sembelit
- gusi & hidung berdarah
- tak sihat, mungkin demam atau selsema atau batuk


Ini ubat cacing yang dimakan. Senang jer cara nak makan ni - kunyah-kunyah jer macam makan gula-gula. Rasa dia pun rasa coklat, so kanak-kanak pasti suka. Kakak FL kena makan 2 biji. Kalau baby umur setahun kena makan 1 biji jer. Orang dewasa pun boleh makan ubat cacing Champs ni. 

Selepas makan ubat ni, Kakak FL dah ada selera makan semula dan dia pun dah tak mengadu gatal-gatal kat 'teeeeeeeett'. Alhamdulillah!.

You May Also Like

2 comments

  1. ALHAMDULILLAH SELESAI MSLH KAKAK FL MOGA SMAKN SHT N BERSELERA MKN

    ReplyDelete
  2. Allahu....kesian kakak FL. Semoga semakin sihat hendaknya :)

    ReplyDelete