Duit Belanja Sekolah Anak Darjah 1

by - Wednesday, March 10, 2021

 Duit Belanja Sekolah Anak Darjah 1. 

Hari pertama Kakak FL sekolah 1 Mac 2021 hari tu Kakak FL tak bawak duit belanja. 

Sebab sekolah dia dah sediakan makanan secukupnya. Dah bayar siap-siap pakej makan kat sekolah. Pastu, kantian pun tutup. So, tak ada keperluan untuk bawak duit belanja.

Balik sekolah hari pertama, kakak Fl cakap nak bawak duit esok sebab nak beli air kat mesin air. 

"OK" mommy setuju.

So, keesokkannya, aku bagi dia duit belanja RM 2. 


RM 2. RM 1 untuk masuk dalam tabung simpanan. Sebelum keluar rumah pagi-pagi, dia dah kena masukkan dalam tabung simpanan siap-siap. So, dia cuma bawak RM 1 jer pergi sekolah. 

Tapi banyak hari dia tak guna duit RM 1. Esokkannya dapat lagi RM 1 untuk bawak ke sekolah (another RM 1 tetap masuk tabung). So, bila campur-campur duit RM 1 dari sehari ke sehari duit poket tu makin bertambah. 

Bila tiba hari Jumaat, dia ada dalam RM 4. Banyak kan?? 

Nak tahu apa yang dia buat dengan RM 4 tu? 

Tunggu next post k 😊. Stay tune k.


You May Also Like

13 comments

  1. Replies
    1. Alhamdulillah. Risau jugak sebenarnya, tapi ni masuk minggu ke-2 sekolah, tengok dia OK. so, OK lah tu. so mommy hanya doa yang baik2 je la semoga anak kecik ni akan membesar menjadi orang yan cemerlang dunia dan akhirat

      Delete
  2. Alaaaaa...bersambung pulak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi. panjang sangat cerita nya kang kalau terus sambung entri ni. hihi

      Delete
  3. Bagus pandai berjimat. Tak membazir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, dari kecik dah ajar untuk berjimat-cermat sebab hari kita tak sentiasa panas dan ceria, akan ada hari hujan esok atau lusa. =))

      Delete
  4. Bagus bagus... hari2 simpan RM1, konpom hujung tahun dah bole g becuti ni heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bercuti??? hahahhaa.. lebih baik duit tu beli toys yang dia nak, jimat sikit duit mommy. eh!

      Delete
  5. Replies
    1. wah! banyak tu. anak saya bawak ke sekolah hanya RM 1 jer, lagi RM 1 simpan dalam tabung

      Delete
  6. Alhamdulillah mesra tabung kak FL.

    ReplyDelete
  7. Bagus pupuk amalan menabung dari kecik. Eilhan pun sama akan masukkan duit belanja dalam tabung walaupun dia bawak bekal

    ReplyDelete