Berapa Harga Baiki Kereta Masuk Banjir?

in , , by dorsett pink, August 04, 2020
Masa banjir hari tu, en.suami aku bertungkus-lumus selamatkan kereta kitaorang. Kitaorang ada dua biji kereta, satu kereta en.suami dan satu lagi kereta aku. Masa dia sampai kat rumah, masa tu air kat paras betis lagi, dan kereta dia nasib baik dah park kat tempat tinggi. 

Kereta aku pulak, en.suami cakap hujan dah nak stop ni. Confident jer dia. Last-last dia bawak jugak kereta tu lari. Masa tu kereta dah dimasuki air, cumanya tak kena enjin lagi, so enjin masih selamat dan kereta masih boleh bergerak. Alhamdulillah! Kereta tu parking kat tempat tinggi - agak jauh dari rumah aku. Dan en.suami pulang semula ke rumah harung air banjir paras pinggang. 

Masa dia sampai rumah, dia tolong jiran kitaorang selamatkan kereta dia - Kereta Honda Civic. Walaupun masa tu air dah tinggi, tapi nasib baik kereta tu boleh jalan lagi (Tutup enjin dan tolak kereta). 


Dan ramai lagi jiran-jiran lain yang tak sempat selamatkan kereta diaorang. Sebab air naik terlalu cepat, memang tak dan nak selamatkan semua benda. Dan satu rumah kebanyakkan ada lebih dari satu kereta. So, nak selamatkan semua kereta tu agak mustahil. 

Kiranya kitaorang bernasib baik sangat hari tu dapat selamatkan kereta, walaupun air dah masuk dalam kereta. Lepas kejadian tu, duk pulun keluarkan air dari dalam 2 buah kereta. Fuhh! Penat!.

Dan selepas hari banjir tu, hari-hari towing truck datang kat taman ni angkut kereta-kereta yang tak boleh start pergi bengkel. Setiap hari, dan berlanjutan sehingga seminggu. 

Macam-macam kereta ada. Ada kereta MyVi, ada kereta Mercedes, ada kereta Honda, ada kereta Proton, ada kereta Volkswagen, macam-macam la. 



Hari tu aku ada sembang dengan jiran, jiran cakap ada 2 buah kereta yang kena masuk bengkel. Salah satunya kereta Honda. Dia bagitau dia kena bayar RM 7,000 untuk overhaul kereta Honda Jazz. 1 lagi kereta tak tahu berapa harga lagi sebab 'luka' kereta tu lagi serius. 😨.

Dulu, aunty aku pun pernah kena banjir kat Taman Tun Dr Ismail Jaya lama dulu. Aunty aku ada 3 biji kereta, dan tiga-tiga kereta kena masuk bengkel. Dia bagitau kereta yang paling murah kena RM 7,000. Dan kereta yang paling mahal kena bayar ialah lebih dari RM 10,000, tapi nasib baik office  (majikan) yang bayarkan sebab kereta tu Office yang bagi. 

Fuhh! Berderau dengar angka-angka tu. 

Itulah pentingnya ada duit simpanan. Waktu bencana macam ni, boleh guna duit simpanan untuk baiki dan beli keperluan rumah. 

Takpelah, Allah nak bagi pelangi tu nanti. Teruskan senyum dan bersabar 😊.

SHARE 9 comments

Add your comment

  1. tinggi juga kos nak repair kereta kena banjir ni..

    ReplyDelete
  2. KERETA MASUK AIR BANJIR MAHAL JUGA BELANJA MERAWATNYA YA

    ReplyDelete
  3. Tinggi kosnya.. Yela.. Kalau dh ade kereta kene ade simpanna duit utk kereta..

    ReplyDelete
  4. Kereta tak boleh guna insurance ea? Macam mana lah kalau yang tak mampu tu. Huhuhu

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE