Top 3 Hotel di Pulau Pinang

in , , , , by dorsett pink, April 27, 2017


Pulau Pinang merupakan sebuah negeri yang sangat popular dengan pelbagai jenis juadah makanan, ia boleh dikatakan ‘syurga makanan’ bagi food hunters. Mana tidaknya, segala jenis makanan ada di Penang, seperti Pasembor, Laksa, Char Kuey Tiaw, Nasi Ganja, dan banyak lagi. Jadi, kalau korang datang ke Penang ni, apa lagi jangan lepaskan peluang untuk merasa semua jenis makanan yang terdapat di Pulau Pinang ni tau. Disamping itu, Pulau Pinang juga sangat terkenal dengan mercu tandanya yang selain daripada Komtar seperti Masjid Kapitan Keling, Padang Kota Lama, Masjid Terapung Tanjung Bugah, dan banyak lagi.
                       Ni tempat makan yang wajib kat Penang - Nasi Kandar Beratur


    Masjid Kapitan Keling - dah berusia 215 tahun. 
Nasi kandar beratur tu betul-betul sebelah masjid ni..
Bukan itu sahaja, selain daripada destinasi untuk mencari makanan kegemaran, ianya juga merupakan destinasi yang sangat sesuai untuk melancong. Terdapat pelbagai tempat menarik yang harus dilawati jika korang berada di Pulau Pinang, just name it, nak pergi tempat yang bersejarah boleh, nak pergi ke taman tema boleh, nak ke tempat bershopping pon boleh. Kalau korang nak bawa anak-anak bersukia-ria satu family, korang boleh la ke Amazing World Studio, Toy Museum, Heritage Garden, Wonderfood Museum dan Adventure Zone, confirm korang rasa tak rugi punya spend time with your kids here.
             Wonderfood Museum - u will amaze with the foods. 


 Selpi dengan ABC gergasi
Ataupun korang boleh bawa mereka ke Entopia a.k.a Taman Rama-Rama di Pulau Pinang, kat situ ada berbagai jenis rama-rama dan serangga yang hidup di dalam suasana taman yang sangat cantik dan memukau pandangan. Selain itu, bagi korang yang amat meminati sejarah, korang boleh juga berkunjung ke tempat bersejarah di Pulau Pinang seperti Rumah P.Ramlee, Fort Cornwallis, Penang Time Tunnel, dan Muzium Pinang Peranakan, semua tempat ni hanya boleh dilawati di Penang sahaja tau. Korang boleh baca itinerary aku ke Penang DI SINI, mana tahu, it could give guidance in creating your own itinerary. 
Tidak lengkap rasanya percutian tanpa penginapan, jika sudah alang-alang sampai ke Pulau Pinang, tiada salahnya jika korang ingin mencari penginapan yang selesa dan unik buat orang yang tersayang. Meh aku cerite tentang tiga top rated hotel yang boleh korang jadikan panduan, kalau korang nak datang ke Pulau Pinang dan menginap kat sini. Ni dia hotel-hotel tu:

  • The Light Hotel, Pulau Pinang
Aku pernah review tentang hotel ni sebelum ni. Boleh baca KAT SINI. Hotel ini terletak di Seberang Jaya, dan ianya merupakan sebuah hotel yang berkonsepkan modern dan kontemperari, sangat sesuai bagi mereka yang menginginkan dan menitik berat tentang keselesaan. The Light Hotel, Penang ni, dia ada sembilan jenis bilik yang boleh korang pilih dari superior room sehingga lah ke Presidental suite, dan apa yang paling seronoknya ialah, setiap ruang bilik hotel memang sangat luas dan selesa.

      Swimming pool kat The Light Hotel

  • Eastern & Oriental Hotel
Bagi korang yang mencari keunikkan, maka disini lah tempatnya. Eastern & Oriental Hotel ini terletak di Georgetown, which is a very famous and busy place in Penang, but still keselesaan dan kepuasan tetamu menjadi keutamaan mereka. Dengan ciri hotel yang berkonsepkan ala-ala vintage feels, ianya pasti akan membuat korang berasa confius seketika, sama ada korang berada di Penang ke, atau di London? Hah, kelas sangat tau dia punya design of this hotel. Ada dua jenis bahagian bilik which are heritage wing dan studio suite, seperti bisasa lah kalau korang nak yang spacious dan doesn’t mind spend sikit duit, korang boleh la ambik studio suite. Tapi seriously, hotel ni memang cantik because of its vintage interior and exterior design, so memang rasa macam royal class gitewww.

    Straits Suite kat EO Hotel. Credit foto to EOhotels.

 
  • Shangri-La’s Rasa Sayang Resort and Spa, Penang
Seperti yang korang sedia maklum, kalau dah nama pun Shangri-La hotels kan, what u expect? Of course, la, suasana yang mewah, elegan dan confirm selesa. Shangri-La’s Rasa Sayang Resort and Spa, Penang ni terletak di Batu Ferringhi, tempat yang famous dengan pantainya yang cantik lagi indah dan permai, cheeeewaaah! Resort ni dia ada banyak jenis bilik dank orang boleh pilih sama ada nak yang Garden wing room or Rasa wing room. Garden of this hotel memang cantik, dengan infinity swimming poolnya lagi. Memang seronok kalau korang bawa family menginap di sini.

http://www.shangri-la.com/uploadedImages/Shangri-La_Resorts/Shangri-La%E2%80%99s_Rasa_Sayang_Resort_and_Spa,_Penang/RSR-Bg-Outdoor-Swimming-Pools.jpg
       Shangri-La Rasa Sayang Resort waktu malam - cantik kan? . Credit foto to shangri-La.com
 

Sekian itu saja yang aku dapat share kali ini. Dan pada korang yang belum buat tempahan hotel tu, apakata korang buat tempahan melalui traveloka.com, kat sini korang boleh buat tempahan hotel dan flight dengan cara yang paling mudah. So, apa yang korang tunggu lagi? Let’s book hotel in penang on traveloka now!
SHARE 19 comments

Add your comment

  1. I went to The Light Hotel, Pulau Pinang November last years with maa family... and I love it! Seronok main torojon dekat dalam kolam. Rasa macam mandi kat tali air aje kitorang buat masa tu. Hahahaha...

    Penang memang best. Saya pergi bukit bendera syok gila. Kat atas sejuk je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan qbal mandi pool kat The light hotel tu, best sangat2 , no wonder ramai mat saleh pun suka lepak dalam pool kat situ.

      Bukit bendera pun best gak, best masa part naik train tu - unik .

      Delete
  2. Saya kalau pegi Penang balik hari je sebab dekat :P

    ReplyDelete
  3. Hi DP ... Bilik Suite EO Hotel tu mmg nampak menarik ...
    vintage dan spacious sungguh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah mrs pip spacious, sesuai untuk orang yang ada anak-anak ni tido kat sini

      Delete
  4. akak pun suka ke Penang. dulu2 mmg rajin ke sini. now makin susah.. hubby kurang sihat sikit.
    anyway, thanks beb for the gift.
    appreciate sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya doakan hubby kak yan cepat sembuh spy daat selalu bercuti ke penang mcm dulu2. btw, my pleasure, thanks akak sebab suka dengan pemberian saya yang sangat simple tu

      Delete
  5. Eastern and Oriental hotel dan Shang-ri La Rasa Sayang hotel dua2 nie mahallll sgt sgt rate nya per day.

    Nadia pernah stay hotel sebelah Shangri-La rasa sayang nie, Golden Sand resort penang. Pun ok jugak Lawa. Tapi everytime ke Penang nadia teringin sgt stay di butik style hotel under Unesco heritage . Tapiiiii hotel2 Unesco nie pun sehari mahal sgt rate nya jugak . =)

    Bila DP tulis entri nie Nadia rasa mcm nak balik Penang . Sebab nak makan . Penang umah nenek nadia . =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks nadia for the info.. saya baru tahu pasal unesco hotel tu... thanks, perhaps next time datang penang boleh tido sana pulak.

      btw, untung la umah nenek nadia kat penang, boleh dapat tempat tido free. hehe

      Delete
  6. teringin nak bercuti ke penang, pernah plan dengan arwah suami dlu, tapi tak kesampaian

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ye ke. InshaAlhha satu hari nanti ada rezeki IQ untuk ke sana. Takziah untuk pada IQ dan keluarga, semoga Arwah hubby IQ ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.

      Delete
  7. salam perkenalan follower 174
    Best dapat jalan dekat penang. Last my trip to penang 2013..lepas pantang 1st baby.. tapi holiday dengan mak ayah dan saudara mara je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan feyliez. Terima kasih sebab follow saya

      Delete
  8. Perghhh,cantik sangat view Shangri-La’s Rasa Sayang Resort tuu. Dah macam boleh buat filem disney kat situ. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan shangrila ana. Saya suka sangat

      Delete
  9. Suka view kat Shangri La's Rasa Sayang Resort 😍 Nak pergi Penang! Tapi masih tak bekesempatan. Nak makan2 dan jalan2 😬

    ReplyDelete
  10. Syoknya... Penang masih dalam planning lagi..

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE