GULA PUTIH PEMBUNUH! STEEVYA Penyelamat!

in , by dorsett pink, July 17, 2017
http://www.steevya.net/

Tahun lepas aku ada tulis pasal BAHAYA GULA PUTIH di ENTRI INI.  Sharing dari Dr. Norman Norawi dalam buku beliau bertajuk 'Gula Racun Putih', betul-betul menyedarkan aku yang selama ini aku makan RACUN rupanya!  Sebab apa Racun? Sebab ianya ialah Sukrosa. Gula putih ni dalam bahasa saintifik dikenali sebagai Sukrosa atau dalam english disebut Sucrose. 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgdmaQa6iC02M02g7XDACC1kqSROin9xaCGZeVPmkGTnH9oYLFaz8FLzyL0PHV1m46N2qELvjQTPjKIidpITZuhy-DTjXtExjKkSkXMZkPVhYflopbEZHb4RgpKZ2F5d6cIMAMPbG1bfRA/s1600/DR+NORMAN+book+cover-FINAL.jpg

Sukrosa merupakan GULA YANG PALING BAHAYA sebab ia tidak boleh dibakar menjadi kalori, so once dia masuk dalam badan kita, ia akan bertukar menjadi kolestrol dan lebihan kolestrol dalam badan, akan buatkan kita jadi GEMUK! Bukan saja GEMUK, tapi sekali datang dengan pakej sakit-sakit lain macam kencing manis, gout, darah tinggi dan macam-macam lagi.

Sebab apa kita makan gula? Yang sebenarnya badan kita tak perlukan pun GULA SUKROSA. Badan kita memrlukan TENAGA. Tenaga inilah yang kita gunakan sehari-harian untuk buat segala macam aktiviti. So, tenaga yang diperlukan adalah datang dari pengambilan karbohidrat dan protein, BUKAN SUKROSA!!

Kita makan gula setiap hari tu sebenarnya sebab kita KETAGIH!. Ketagih pada benda kemanisan. Kalau minum teh tarik tak manis, rasa macam lain macam jer, lebih baik minum air kosong kan? Kan? Kan? . So, kalau minum air teh, confirm nak letak gula. Nak buat kek, confirm letak gula, nak buat agar-agar, confirm letak gula. Nak masak, confirm letak gula walaupun tak banyak (tapi aku tak letak!). Nak minum air sirap, confirm gak letak gula. Semua benda nak letak gula sebab lidah kita dah dibiasakan dengan GULA sejak kecil lagi. 

Image result for gula prai
 Sumber gambar : Getty Image

GULA PUTIH ni benda wajib yang wajib ada kat semua rumah di Malaysia. Sebab tu bila harga gula naik, orang marah. Sebab ia akan meningkatkan beban rakyat. Bila harga gula naik, harga makanan pun turut sama naik jugak. Tapi kalau kita positif, ada baiknya juga harga gula ni naik, sebabnya ia akan mengurangkan minat kita untuk beli gula dan kesannya kita pun kurang makan gula. 

Sebabkan kita ni dah ketagih dengan kemanisan, apa kata kita bertukar kepada  STEVIA.  Stevia ni merupakan sejenis POKOK HERBA yang berasal dari Paraguay. Nama saintifiknya ialah Stevia rebaudiana. Stevia ni ialah PEMANIS SEMULAJADI yang tak punya kandungan SUKROSA. Daun-daun pada pokok STEVIA ni manis, so boleh makan macam tu je. SELAMAT!. So, dari daun stevia tu lah, para saintis ambik dan extract menjadi gula dikenali sebagai GULA STEVIA.

Kajian saintifik dah membuktikan bahawa kandungan utama Stevia adaah Steviosid (bukan Sukrosa!) mampu membantu menurunkan kadar tekanan darah tinggi dan ianya lebih manis 250-300 kali ganda dari gula putih biasa (Sumber: Wikipedia).

Salah satu stevia yang ada kat pasaran Malaysia, ialah STEEVYA. STEEVYA ni mengandungi Vitamin C, tidak mengandungi karbohidrat, lemak , kalori dan sebarang pemanis lain dan juga ia merupakan stevia yang pertama dijual dalam dengan kandungan 50ml. STEEVYA telah mendapat pengesahan dari Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai produk makanan yang SELAMAT digunakan oleh isi rumah dengan nombor notifikasi KKM : KKM.600-7/2/1 Jld.57 (57). Dan sekarang ni tenagh dalam proses untuk dapat sijil HALAL dari Pihak JAKIM. Tapi, bahan asas dalam STEEVYA ni dah pun disahkan HALAL oleh badan halal antarabangsa.





 


STEEVYA ni pilihan yang tepat lah untuk kita dan keluarga mengamalkan cara hidup sihat. STEEVYA ni boleh diambil seawal usia 4 tahun. So, kalau mereka yang ada penyakit kencing manis, berat badan berlebihan (dalam erti kata lain GEMUK), darah tinggi, eloklah ambik STEEVYA ni. Say NO to gula putih!.

Kalau nak beli STEEVYA ni, boleh beli online di www.steevya.com dengan harga RM 49.00 ajer. Kalau nak tahu lebih info pasal STEEVYA, www.steevya.net .
SHARE 11 comments

Add your comment

  1. Betul kak.. Gula putih memang punca kegemukkan..nice sharing

    ReplyDelete
  2. Gula putih mmg bahaya. Umah ni start dgn garam dlu..dh tbiasa garam bukit dah akhirnya. Gula.. slow2. Huhu

    ReplyDelete
  3. bagus gak ni , kalau syorkan untuk org y ade kencing manis. baru lah sihat

    ReplyDelete
  4. Gula putih dah lama tak pakai since kawin..
    Mr.Husband prefer brown sugar ...
    Hari tu ada pakai stevia, tapi bukan brand ni ...
    Harga sebotol rm50.00, notol kecil sangat tp cute, hehe....
    Thanks share produk ni, maybe nak try pula yang ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah mrs pip dah start guna stevia awal lagi. Good job 👍

      Delete
  5. Gula kalau mkn byk sgt mmg tak.bagus kan

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE