TIPS Rambut Tak Berbau Walaupun Berhijab

in , by dorsett pink, July 28, 2017

TIPS ELAK MASALAH RAMBUT GUGUR DAN RAMBUT BERBAU HAPAK

Masalah rambut gugur dan rambut berbau hapak ni bukan masalah baru dalam kalangan wanita, terutamanya mereka yang berhijab atau bertudung. Seperti yang kita tahu, rambut ibarat mahkota bagi orang wanita. Bila ada masalah rambut gugur dan masalah rambut berbau hapak, so ramailah yang runsing. Akulah salah sorang nye!

Kali ini, aku nak share ngan korang tips untuk menjaga 'kesucian' rambut korang walaupun korang berhijab.  Senang je tips ni, tak banyak modal yang diperlukan. Korang baca sampai habis dan share kat kengkawan. Sebab banyak tips-tips ni korang boleh cuba sendiri kat rumah.

 

Tips Penjagaan Rambut Agar Tiada Lagi Masalah Rambut Gugur

  1- Gunakan Sikat Bergigi Jarang Cuba cari sikat yang bergigi jarang. Dengan cara itu, ia tidak akan menarik rambut sepenuhnya seperti mana sikat normal. Bila rambut asyik sangkut je, tu yang rambut akan mudah gugur. Untuk mengelakkan rambut gugur masa sikat rambut tu, apakata korang cuba sapu serum rambut yang boleh melicinkan rambut korang. Contoh serum tu macam FreshR. Korang boleh tengok kat website ni untuk info lagi: www.freshr.my   

2- Hilangkan Kusut Rambut Sebelum Syampu
Sebelum membasuh rambut, pastikan ia disikat terlebih dulu supaya kekusutan pada rambut menjadi rapi. Jika anda menyampu rambut semasa ia kusut, risiko untuk lebih banyak rambut gugur adalah tinggi. So bila rambut dah tak kusut, senang la nak syampu kan dan tak perlu nak tarik-tarik rambut tu. Just sapu dan ratakan je. 
3- Tocang Rambut Sebelum Tidur Sebelum tidur, tocangkan rambut dan tarik penghujungnya ke tepi leher. Cara ini dapat mengelak rambut gugur banyak dan rambut tak kusut langsung lepas bangun tidur. Kalau korang tak tocangkan rambut tu, ada potensi masa korang bangun tidur rambut dah berterabur atas bantal / katil dah. 
4- Makan Makanan Tinggi Protein Ikan, kekacang seperti soya dan daging adalah sumber makanan yang tinggi protein. Ini kerana kebanyakan makanan yang mengandungi protein turut ditemani faedah B-12 yang baik untuk kekuatan dan pertumbuhan rambut! Selain mengambil pemakanan yang tinggi protein, korang juga boleh menyapu bahan-bahan yang tinggi protein serta nutrien lengkap untuk rambut korang seperti menyapu minyak argan, jojoba, aloe vera dan juga minyak kelapa dara. Kalau korang nak beli satu-satu bahan ni, agak mahal dan susah nak jumpa. So apakata korang beli je 1 produk yang dah ada kesemua bahan ni. So korang boleh try tengok produk FreshR ni: www.freshr.my
 
5- Berhenti Gunakan Haba Pada Rambut
Elak keringkan rambut guna mesin pengering rambut. Haba panas akan buat akar rambut lemah dan boleh mematahkan rambut. Biar sahaja rambut kering dengan udara. Kalau nak lagi cepat, korang duduk depan kipas. So tak ada haba, tapi angin dari kipas akan tolak air pada rambut korang dan membuatkan rambut lebih cepat kering. 
6- Berhenti Warnakan Rambut
Pewarna rambut tentunya mengandungi bahan kimia di mana ia kemudian menyerap ke dalam helaian rambut sehingga ke akar. Lebih-lebih lagi kalau anda mahu menukar warna rambut, ketika itu tukang rambut akan menggunakan sejenis kimia penanggal untuk proses ‘bleaching’.
7- Minum Banyak Air Putih
Minum 4 hingga 8 gelas sehari akan menyalur kelembapan pada rambut malah menggalakkan rambut supaya lekas tumbuh! Korang juga boleh cuba guna FreshR sebab serum rambut FreshR ni boleh bantu mempercepat pertumbuhan rambut korang dan dalam masa yang sama menguatkan akar rambut korang sebab adanya kandungan argan dan jojoba oil. 
8- Pakai Minyak Kuatkan Rambut
Gunakan minyak natural seperti minyak argan atau kelapa untuk disapu pada kulit kepala mahupun keseluruhan helaian rambut. Tak perlu banyak, cukup sekadar lima hingga tujuh titik minyak untuk disapu rata ke seluruh bahagian kepala. Untuk penjagaan lebih baik, gunakan produk yang mengandungi pelbagai nutrien penting untuk rambut termasuk argan oil, aloe vera extract dan juga virgin coconut oil. Korang boleh try produk FreshR ni untuk cuba bantu kuatkan semula akar rambut korang. Dapatkan info lanjut produk FreshR disini: www.freshr.my
 
9- Jangan Ikat Rambut Terlalu Ketat
Gunakan getah lembut seperti getah yang diperbuat dari fabrik baldu. Harus diingatkan, sanggul tersebut jangan diikat terlalu kuat, jarakan sedikit ikatan getah dengan kulit kepala supaya ikatan tersebut tidak akan menarik bahagian akar rambut sehingga membuatkannya lemah.
10- Basuh Rambut Selang 4 – 7 Hari
Basuh rambut 4 hingga 7 hari sekali kerana mencuci dengan kerap akan buat keadaan kepala dan rambut jadi terjejas di mana syampu akan menarik keluar minyak semula jadi yang dihasilkan kulit kepala. Ingat! Syampu pada bahagian kulit kepala sahaja tahu? Elak menggosok syampu pada helaian rambut.
-

Tips Penjagaan Untuk Elak Rambut Berbau Hapak

Sebagai perkongsian dan manfaat tambahan untuk korang semua, disini dikongsikan 8 tip mudah untuk mengatasi masalah rambut berbau busuk atau rambut berbau hapak terutama bagi kalangan wanita yang berhijab atau bertudung. Senang je tips ni, tak perlu mengeluarkan apa-apa modal yang mahal pun. Korang just perlu baca sampai habis je.   Setiap folikel rambut mengandungi kalenjar sebaceous yang melekat padanya. Hasilnya kalenjar ini akan megeluarkan minyak. Minyak yang banyak akan menyebabkan rambut dapat menangkap asap dan bau-bauan lain sekaligus membuatkan rambut menghasilkan bau yang kurang menyenangkan. Ada yang menyatakan keadaan psikologi seseorang juga mempengaruhi pengeluaran bau rambut. Jadi kaum wanita terutamanya disarankan agar sentiasa menjaga kesihatan minda supaya tidak nerfikiran negatif. Jom kita tengok apa 8 tips untuk mengatasi rambut berbau busuk ni.   

 1# Penggunaan Tuala
Tuala memainkan peranan yang penting untuk mengeringkan rambut setelah kita mencuci rambut. Sebaiknya gunakan tuala yang lembut dan lapkan dari bahagian atas rambut sehingga ke bawah. Langkah ini hendaklah diulang beberapa kali dan kemudian biarkan rambut kering dengan sendirinya. Elakkan menggosok rambut dengan kasar. Pastikan rambut kering sebelum memakai sebarang produk atau memakai hijab / tudung. Boleh gunakan minyak rambut yang sesuai seperti FreshR sebelum memakai hijab / tudung. Dapatkan info FreshR disini: www.freshr.my
 
2# Sikat dan Sisir Rambut
Buat yang jarang menyikat rambut tu eloklah selepas ni rajin-rainkan diri anda sikat dan sisir rambut. Aktiviti ini secara tidak langsung dapat memastikan akar rambut dan kulit kepala dalam keadaan baik. Semasa nak sikat tu, kalau rambut tersangkut di skala 4 atau 5 atau 6, korang boleh juga sapukan sedikit minyak atau serum rambut yang sesuai seperti FreshR. Serum FreshR bukan sahaja membantu menghilangkan masalah bau hapak di rambut korang, tapi dalam masa yang sama boleh membantu melicinkan rambut korang kerana terdapat bahan nutrien untuk rambut seperti argan oil dan juga jojoba oil
3# Guna Air Sejuk
Ramai yang keliru dan salah faham tentang penggunaan air semasa mencuci rambut. Sebaiknya gunalah air sejuk untuk mencuci rambut dan bukannya air panas. Penggunaan air sejuk amat berkesan untuk mendapatkan kesegaran kulit kepala secara optimum.
4# Minum Banyak Air
Minum air putih yang banyak sekurang-kurangnya 3 liter. Elakkan minuman berkafein seperti kopi dan nescafe. Pengambilan kafein yang banyak dikatakan boleh menyebabkan peningkatan suhu tubuh. Apabila suhu tubuh meningkat, maka rambut korang akan mula mengeluarkan bau daripada haba yang keluar dari liang roma di kulit kepala. Oh ya, dalam masa yang sama kalau korang nak sejukkan kulit kepala korang, boleh cuba sapu sedikit minyak serum rambut FreshR dan ratakan bagi meresap dalam kulit kepala. Selain ada argan oil dan jojoba oil, Serum Rambut FreshR juga ada kandungan minyak pudina yang menyegarkan dan menyejukkan kulit kepala korang. 
5# Kurangkan Makanan Pedas
Bagi penggemar makanan pedas anda dinasihatkan kurangkan pengambilan makann jenis ini. Kerana makanan pedas akan menggalakkan pengeluaran peluh. Peluh kan menyebabkan rambut berbau. So kalau kebetulan korang keluar rumah, ada makan makanan pedas-pedas, jangan lupa bawa FreshR Serum Rambut dalam beg korang. Senang, kalau kulit kepala dah start gatal dan berbau tu, terus je sembur sedikit kat kepala korang. Terus segar semula rambut yang berbau hapak tadi. 
6# Cuci Rambut Setiap Hari
Untuk elakkan rambut berbau hendaklah mencuci rambut setiap hari. Kulit kepala juga hendaklah dibersihkan dengan sebaiknya. Gunalah shampu yang mengandungi antibakteria. Selepas mandi, lap kering dan sapu serum rambut FreshR agar memastikan kesegaran rambut korang terjaga sepanjang hari. Serum rambut FreshR ni mampu bertahan sepanjang 12 jam. Rambut korang terus segar tanpa bau. 
7# Hindari Stress
Stress boleh menyebabkan seseorang itu cepat berpeluh. Jadi elakkan stres yang keterlaluan. Kalau korang stress, terus urut-urut sikit kepala tu sambil picit-picit, sapu sikit FreshR. Bau dia yang wangi dan aroma pudina yang sejuk tu akan menyegarkan kepala korang. Secara tak langsung, masalah stress korang tu akan berkurang dan rambut kembali segar. So bila stress kurang, rambut segar, kepala ringan dan wangi, korang punya prestasi kerja pun akan meningkat!


SERUM RAMBUT FRESHR - Merawat Masalah Rambut Gugur dan Rambut Berbau Hapak

 

 

Klik Gambar Untuk Order[/caption]   


Okay, dari tadi dah sebut pasal FreshR kan? Mesti korang tertanya-tanya apa benda lah FreshR ni. Meh sini nak cerita sikit. Korang baca sampai habis kat bawah ni tau!

Apa tu FreshR?

FRESHR adalah sejenis serum rambut yang mampu memulihkan masalah keguguran rambut, masalah kulit kepala panas, berkelemumur, rambut bercabang serta masalah rambut kering. FRESHR juga bagus untuk rambut yang berbau, kulit kepala yang berpeluh, kulit kepala gatal, migrain dan bagus juga untuk mengurangkan rasa stress.   Ini kerana produk FRESHR mengandungi Ekstrak Semburi. Ekstrak semburi atau juga dikenali sebagai Swertia Japonica berfungsi untuk merangsang pertumbuhan rambut baru. Ia juga boleh mengelakkan keguguran rambut dan memulihkan sel rambut yang telah rosak.    

FRESHR mengandungi beberapa jenis minyak. Antaranya ialah minyak kelapa dara. Minyak kelapa dara membantu untuk melindungi rambut daripada kusam dan berbau yang terdedah kepada matahari. Ia juga menyuburkan rambut dan boleh dijadikan sebagai conditioner kerana ia jauh lebih cepat meresap beranding dengan conditioner yang sedia ada di negara kita. Selain itu, ia juga berfungsi untuk menaikkan warna rambut sekaligus menyihatkan kulit kepala kita. Dengan adanya minyak kelapa dara, rambut akan lebih lembut dan tidak mudah kering.  

Minyak argan juga merupakan salah satu bahan yang digunakan untuk menghasilkan FRESHR. Seperti yang diketahui, minyak argan mempunyai banyak fungsi. Minyak argan berfungsi untuk mengurangkan masalah keguguran rambut dan sekaligus mempercepatkan pertumbuhan rambut yang baru. Minyak argan juga membantu menjaga kulit kepala agar selalu bersih dan menghilangkan kelemumur.  

FRESHR juga mengandungi gel lidah buaya atau dikenali sebagai Aloe Vera. Ia mampu menghitamkan dan memberi kilaun pada rambut kita. Ia membuatkan rambut kelihatan lebih sihat dan tidak kusam. Selain itu ia juga mengurangkan kesan berminyak pada rambut kita. Kebanyakkan produk penjagaan rambut akan mengakibatkan rambut lebih berminyak namun fungsi gel lidah buaya di dalam FRESHR ini adalah untuk mengawal minyak pada rambut.   

Selain itu, FRESHR jugak mengandungi Minyak Jojoba yang merupakan tumbuhan asli berasal daripada Arizona Selatan. Minyak Jojoba membantu merawat masalah rambut kering dan dapat menghilangkan kelemumur di kepala. Minyak Jojoba juga membantu meningkatkan pertumbuhan rambut dan mencegah rambut patah serta rambut bercabang. Hasilnya, rambut akan lebih kuat daripada sebelumnya dan tiada lagi masalah keguguran rambut. 

  

FRESHR bukan sahaja memfokuskan kepada penjagaan kulit kepala dan rambut, malah ia dapat mengurangkan migrain dan stress seseorang. Ini kerana FRESHR juga mengandungi Melaleuca Leucadendra ataupun dikenali sebagai minyak kayu putih. Minyak kayu putih dapat membantu meringankan sakit-sakit kepala ataupun pening dek kerana stress serta tekanan kerja harian.   

Bau ekstrak pudina yang menyegarkan daripada FRESHR juga berkesan untuk mengelakkan rambut daripada berbau setelah satu hari melakukan aktiviti terutama sekali bagi kaum wanita yang bertudung. Ekstrak pudina juga boleh membunuh kutu rambut sekiranya digunakan secara berterusan setiap hari.   FRESHR merupakan produk pertama di Malaysia yang menggunakan kombinasi 5 jenis bahan asas untuk keperluan nutrisi rambut anda yang bukan sahaja mampu mengatasi masalah rambut, malah boleh melegakan sakit kepala, migrain dan juga stress. 

So kalau korang tercar-cari satu produk yang ada kombinasi banyak bahan yang tinggi nutrien untuk rambut korang, FRESHR adalah jawapannya!   

Korang nak cuba FreshR? Okay, jangan tunggu lama-lama. Terus klik laman web FRESHR: www.freshr.my

 

Atau korang boleh juga terus order melalui talian telefon: +60173673630 (korang klik je nombor ni guna phone korang dan terus wasap untuk beli) 

 

TESTIMONI FRESHR

 

SHARE 7 comments

Add your comment

  1. Bab rambut berbau ni kadang2 ada jugak jadi. Siqah kadang2 lambat dah g kerja, tak sempat nak keringkan rambut. Mai pakai je tudung. Hehe . Malas betul kan ��

    ReplyDelete
  2. Tips no 10 tu baru tahu. Tak perlu keseluruhan rambut rupanya ya...

    ReplyDelete
  3. Baguslah ada serum camni, boleh cuba sebab rambut pun banyak gugur ni.

    ReplyDelete
  4. wooo CT mmg akan ikan rambot kalo nak tido. rimas haih angin dok tiup2 hehe..

    ReplyDelete
  5. Mudahnya nak guna produk ni. Banyak pulak tu manfaatnya..kena cuba ni

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE