PhD Talk : The Power of Alhamdulillah

in , by dorsett pink, December 15, 2018
Secara jujurnya aku kata buat Phd ni sangat-sangat mencabar. Mencabar emosi, mencabar jiwa raga, mencabar otak untuk keluarkan idea-idea yang errrmmm., mencabar kesabaran, mencabar urusan kewangan dan macam-macam lagilah cabaran. Cabaran paling utama ialah cabaran 'STUCK'. 

1 perkataan 5 huruf ni memang sangat menjadi 'night-mare' untuk aku dan untuk kawan-kawan seperjuangan dengan aku , dan aku rasa orang lain yang buat Phd pun ada masalah ni jugak. 


Tengah-tengah tulis tesis atau tulis journal paper, tetiba otak jadi stuck dan tak tahu nak tulis apa. padahal banyak jer kerja yang tak siap lagi yang perlu ditulis. Tapi tetiba otak jadi bluuurrr. Dalam bahasa penulisan dipanggil sebagai writer's block.  

Meh baca kat sini, apa itu writer's block - "3 JAM BERLALU TANPA KATA". 

Bukan sekali dua otak jadi stuck. banyak kali. Berjuta-juta kali kot. Dan perkataan 'stuck' ni memang menjadi igauan bagi setiap student phd ataupun student master yang buat research. huhu.. Rasa penat? Memang sangat-sangat penat. Dan lebih parah ada rasa 'give-up' bila mana otak tengah 'stuck'. Banyak kali tau aku rasa give-up, malas nak buat, rasa nak quit jer buat phd ni. Sampai pernah rasa depresi. 

So, antara TIPS atau amalan yang aku amalkan untuk elakkan otak berserabut dan idea datang dengan smooth jer sepanjang masa ialah dengan selalu cakap 'ALHAMDULILLAH'. 

Setiap masa sebut perkataan 'ALHAMDULILLAH' ni. Masa tengah masak, cakap Alhamdulillah. Masa tengah buat susu anak atau tengah susukan anak, cakap 'ALHAMDULILLAH' , masa tengah drive cakap 'ALHAMDULILLAH', masa tengah beratur kat mesin ATM cakap 'ALHAMDULILLAH' , masa tengah tengok TV cakap 'ALHAMDULILLAH' , masa lipat baju cakap 'ALHAMDULILLAH' . Pendek kata, bila-bila masa dan dimana-mana saja, aku ucap 'ALHAMDULILLAH' . Alhamdulillah atas nikmat yang Allah berikan walaupun ianya hanya sebesar zarah. Dalam sehari mungkin ada 1000 kali kot kuucapkan kalimah Alhamdulillah ni. 

Dan aku perasan, sejak aku mengamalkan ucap 'ALHAMDULILLAH'  ni, idea dan mood untuk menulis tesis aku datang tanpa henti. Kalau ada idea tapi takde mood pun sakit jugak. Tapi kalau ada idea, dan ada mood, itu yang buatkan kita jadi bersemangat dan tulis dan tulis sampai tesis kita siap. 

Walaupun hanya 1 perkataan yang simple, tapi ia sangat-sangat memberi kean yang mendalam dalam hidup aku, bukan hanya dalam perjalanan aku nak siapkan tesis ni jer, tapi dalam keseluruhan konteks hidupku termasuklah dalam soal menguruskan emosi yang bercampur-baur sepanjang buat phd ni. 

Aku perasan yang aku lebih tenang dan lebih sabar untuk menguruskan pengajian dan kehidupan. 

Korang cuba lah, mana tahu ia juga boleh buatkan korang happy dan bersemangat nak habiskan study korang. Believe It! The power of Alhamdulillah!


SHARE 6 comments

Add your comment

  1. Setuju.. Dengan Alhamdulillah akan buat kita sentiasa bersyukur.
    Hargai dan nikmati yang telah DIA berikan.. Itu lah rezeki yang terindah buat kita tanpa kita sedar.

    ReplyDelete
  2. good sharing ucapan yg bagus2 mcm ni tentulah hasilnya baik kan

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.....terima kasih peringatan ni ya :)

    ReplyDelete
  4. whoooaaa ALHAMDULILLAH jumpa entri ni! hehehe. thankyou for sharing! :D

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE