6 TIPS Membeli Rumah Mampu Milik 

https://www.propertyguru.com.my/property-guides/pros-and-cons-of-affordable-housing-schemes-in-malaysia-65373


Ok guys, yang sebenarnya aku ni ialah seorang Perancang Bandar. Dalam istilah omputih disebut sebagai town planner atau urban planner. Aku belajar jurusan Perancangan Bandar & Wilayah ni dari Diploma sampailah buat PhD, dan aku pernah bekerja sebagai professional sebagai seorang Perancang Bandar. Gitew. 

Aku suka bidang ni. Kerana itu lah aku sambung belajar lagi dan lagi sampailah buat PhD. Sebab apa sambung PhD? Sebab masa aku buat Master dulu, aku rasa tak puas. Tak puas nak mengkaji isu-isu Bandar yang aku ketengahkan dalam tesis Master aku. 

So, aku decide untuk sambung belajar lagi sebab nak explore lebih lagi pasal isu perbandaran – kenapa is utu wujud kat Malaysia ni & macam mana cara nak atasi masalah tu. Dan tesis PhD aku bertajuk ‘Affordable Housing for M40 Group in Kuala Lumpur’, dalam Bahasa Melayunya ialah ‘Rumah Mampu Milik Untuk Golongan M40 di Kuala Lumpur’. 

Isu Rumah Mampu Milik ni masa waktu aku belajar tu tengah hebat diperkatakan, walhal dah banyak pn kajian yang dibuat oleh pelbagai pihak untuk mengkaji pasal isu perumahan ni, tapi masalah masih tak selesai jugak dan sering kali disuarakan oleh masyarakat Bandar pasal isu rumah mampu milik ni. 

Dan aku buat PhD tu sebab aku nak kaji apa masalah sebenarnya pasal Affordable Housing Issue ni. 

https://mypt3.com/rumah-mampu-milik-malaysia


Alhamdulillah! Aku berjaya dapat PhD dengan keputusan cemerlang. Siap aku dapat offer menjadi lecturer lagi lepas habis VIVA sebab examiner aku kagum dengan tesis yang aku hasilkan tu. Tapi aku tak grab peluang menajdi lecturer tu sebab itu bukan cita-cita sebenar aku. Dan aku tak rasa rugi pun, malah aku happy dengan keputusan aku. 

Aku sambung belajar buat phd bukan sebab nak menjadi lecturer atau sebab nak dapat gaji tinggi, tapi aku sambung phd sebab nak mengkaji dengan lebih mendalam pasal isu perbandaran yang wujud ketika tu, sepertimana yang aku katakana di awal tadi.

Sebagai seorang town planner, secara kasarnya, kita boleh tahu kawasan mana yang berpotensi untuk maju. Sekali tengok jer, kita dah tahu tempat ni boleh ‘naik’ atau ‘tak boleh naik’. Tapi untuk lebih kepastian, kita kena buat kajian detail tentang tempat tu, yang disebut sebagai ‘Feasibility Study’. 

https://mypt3.com/rumah-mampu-milik-malaysia

Kos untuk buat Feasibility Study ni agak tinggi, sebab kita kena kaji detail & kumpul data sebanyak mungkin tentang tempat tu & kawasan sekitarnya, yang merangkumi data topografi, data demografi, data iklim, sejarah kawasan tu, accessibility, jalan masuk, infrastruktur, utility dan kemudahan awam dan sebagainya.

Sebab tu lah, ramai town planner menjadi real estate property agent dan ramai juga yang menjadi developer. Kalau town planner menjadi ahli politik lagi bagus, sebab banyak isu-isu perbandaran yang boleh diselesaikan oleh ahli politik (dengan kepakaran yang dia ada), kerana isu perbandaran ni ialah isu rakyat, isu yang sering diperkatakan oleh rakyat jelata.

Jadi, dengan sedikit ilmu yang aku ada ni pasal ‘real estate’ dan pasal ‘affordable housing property’, jadi aku nak share dengan korang TIPS-TIPS untuk Membeli Rumah Mampu Milik. 


My story pasal rumah : 'PINDAH RUMAH BARU'


6 TIPS Membeli Rumah Mampu Milik

1. Fahami dulu maksud rumah mampu milik

Kena faham dulu apa yang dimaksudkan dengan ‘rumah mampu milik’. Rumah mampu milik ialah rumah yang kita mampu miliki atau rumah yang kita mampu beli. ‘Mampu’ tu ialah dari segi kewangan. Baca point No.2.


2. Semak Kemampuan Kewangan Anda

Kita kena kira berapa gaji bersih kita setelah ditolak dengan hutang-hutang sediaada , dan komitmen pada tanggungan kita. Contohnya, kita ada 1 orang pasangan , 2 orang anak, & kena tanggung seorang adik di kampung. Jadinya, jumlah tanggungan kita ialah 5 orang termasuk diri sendiri. 

So, kena kira, berapa banyak duit kita bayar kereta, petrol kereta (termasuk petrol untuk adik di kampung kalau adik tu kita tanggung sepenuhnya), bayar bil air/elektrik/astro/cuckoo/internet/Netflix, berapa banyak duit untuk bayar yuran sekolah anak-anak, van sekolah anak, transit & Yuran KAFA , yuran PIBG anak-anak, bil handphone anak dan sebagainya, berapa banyak lagi tunggakan PTPTN yang kita kena bayar, kos parking kereta sebulan, duit bayar zakat, duit untuk mak ayah, duit simpanan hari tua, kos makan-minum untuk keluarga kita & adik di kampung. 

Campur-campur semua tu, dan tolaklah dengan gaji yang kita dapat tu. Lepas tu, gabung dua-dua gaji bersih suami-isteri, agak-agak berapa duit lebih kita ada. Dengan baki duit tu, bolehlah kira agaknya berapa harga rumah yang kita mampu beli dengan tempoh pinjaman yang kita nak. Contohnya, aklau ambil loan 30 tahun, so bayaran ansuran rumah setiap bulan sikitlah, jika dibandingkan dengan tempoh loan 15 tahun. 

Kalau andaikata, duit berbaki yang kita kira tu terlalu sedikit dan masih tak cukup untuk bayar ansuran rumah setiap bulan, ‘hold’ dulu hasrat untuk beli rumah tu. Simpanlah duit tu dulu. Simpan sikit-sikit lama-lama jadi bukit kan. Andai kata kalau 1 hari nanti ada skim perumahan kos rendah atau kos sederhana yang dirasakan ‘mampu’ untuk kita beli, then belilah. 

Cara mudah nak buat kira-kira untuk mebeli rumah, ialah gunakan Mortgage calculator. Klik link ni untuk kira -  https://www.mortgagecalculator.uk/


3. Lokasi Rumah

Kalau dah ‘mampu’ dan duit mencukupi untuk bayar ansuran rumah setiap bulan tu termasuk dengan kos selenggara rumah setiap tahun, then carilah rumah di lokasi yang strategik. Apa maksud lokasi strategik? Baca Point 4 & seterusnya. 


4. Rumah Dekat Dengan Tempat Kerja

Biasanya orang yang mencari rumah mampu milik ni ialah mereka yang berpendapatan sederhana atau berpendapatan rendah. Untuk orang-orang kaya, diaorang tak kisah pun dengan harga rumah. Ada duit, beli jer. 

So, untuk orang-orang M40 & B40, biasanya duit yang ada cukup-cukup jer untuk hidup dan untuk simpan (saving sikit). Nak bayar rumah pun, ada kalanya sakit nak membayar, umpama macam berenang di lautan dalam tanpa life jacket, bila tenaga dah habis, berusaha jer lah apa yang boleh buat as long as tak lemas. 

Jadinya, bilamana duit nak membayar rumah & makan-minum betul-betul kena bajet, so carilah rumah yang dekat dengan tempat kerja. Bila rumah dekat dengan tempat kerja, petrol kenderaan & bayaran tol pun dah boleh jimat banyak. Ada yang kata – takpe, aku ada motor, boleh pergi kerja naik motor. 

Ya, memang betul boleh pergi kerja naik motor. Tapi tu sementara masih sihat dan kaki masih elok, bolehlah pergi kerja bawak motor. Nanti-nanti kalau dah sakit atau kaki pun tak boleh berdiri tegak, terpaksa jugak kena bawak kereta pergi kerja. Dengan kos petrol, kos bayar tol sana sini, kos nak bayar parking lagi, fuhh! Banyak jugak tu duit habis kat atas jalan jer. 

Bila tempat kerja dekat dengan rumah, banyak dah kita boleh jimat pasal kos pengangkutan ni, dan duit lebih tu maybe boleh guna untuk education anak-anak & untuk tamping kos kesihatan keluarga. Sekarang ni, kos kesihatan pun dah makin naik. 


5. Rumah Dekat Dengan Sekolah

1 benda yang aku perasan di Klang Valley ni ialah ada banyak township baru yang dibuka, taka da dibuat sekolah baru. Dan hasilnya, owner rumah yang ada anak yang masih bersekolah, terpaksa travel jauh untuk hantar anak-anak ke sekolah. 

Dah lah travel jauh, lagi 1 pulak, bilamana sekolah sediaada makin bertambah bilangan pelajar dek kerana pertambahan bilangan penduduk yang tinggal di kawasan perumahan baru, berlakulah lambakan pelajar dalam 1 kelas. Ada sekolah yang ada sampai 50 orang murid dalam 1 kelas.  Bila dah ramai sangat murid dalam satu-satu kelas, for sure, cikgu pun tak dapat nak beri tumpuan dan perhatian sepenuhnya kat semua murid. 

Dah lah silibus sekolah sekarang high class sangat macam serupa belajar di university dah, dengan tak dapat perhatian dari guru lagi,murid-murid akan cepat bosan dan akibatnya pelajar-pelajar ni tak minat nak belajar. Sedih kan kalau anak-anak kita tak minat belajar & tercicir dalam akademik.

So, untuk pastikan anak-anak kita mendapat pendidikan yang berkualiti, carilah rumah yang dekat dengan sekolah. Jangan percaya kata-kata developer yang kata – “nanti kat sini akan dibina sekolah”. Mungkin itu ialah aspirasi developer untuk sekolah ada terbina disitu & realitinya mungkin 20 tahun lagi kot sekolah baru dibangunkan di kawasan perumahan kita. 

Contohnya Bandar Saujana Putra -  parents terpaksa travel ke Putra Heights untuk hantar anak sekolah. Ataupun kat Alam Sari, Kajang, terpaksa parents pergi ke Sekolah Jalan 3 atau Jalan 4 Bangi untuk hantar anak sekolah sedangkan sekolah tu pun dah penuh dengan student.


6. Rumah Yang Dekat Dengan Prasarana Sediaada

Prasarana ni contohnya ialah highway, ataupun stesen MRT ataupun LRT. So, banyak cara mod pengangkutan untuk penghuni rumah bergerak pergi ke mana-mana. Dan factor prasarana ni pun penting jugak kalau kita ada anak. Nanti bila anak dah besar, diaorang senanglah nak bergerak ke mana-mana tanpa menyusahkan ibu bapa. 

So guys, buatlah pilihan yang tepat ya sebelum membeli sesebuah rumah tu. Study habis-habis duu tentang lokasi rumah tu dan tentang developer yang buat rumah tu, jangan menyesal di kemudian hari. Harapnya tips yang aku share ni dapatlah membantu korang sikit sebanyak dalam membuat keputusan untuk beli rumah. 


Baca ni juga : 10 Langkah Beli Rumah Baru Di Malaysia Anda Perlu Tahu

SHARE 0 comments

Add your comment

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE