Wednesday, 28 June 2017

Sumbak dan Darak

Jom kita belajar longhat Terengganu hari ni - SUMBAK dan DARAK.

 'Sumbak' ni sebenarnya 'sumbat'.. Kalau longhat Terengganu, huruf 'T' dihujung perkataan, akan berbunyi huruf 'K'.

Sumbak maksudnya 'traffic jem/sesak sangat (Traffic congestion)'.

Contoh ayat : Jalang sumbak dari pagi tadi gi. (Jalan jem giler start dari pagi tadi lagi).

***

Darak pulak sebenarnya 'Darat'. Darak ni maksudnya 'Jakun'..

Contoh ayat :
Darak ngat mu ni (Jakun sangat kamu ni) ;

Bile orang darak turung bando, semua bende nok tengok (Bila orang jakun masuk ke bandar, semua benda terpegun nak tengok).

Hehehe.. Bunyi macam kelakar kan? Tapi itulah keunikan loghat Terengganu..
Selamat hari raya semua. * Peace*

17 comments:

  1. Both words Siqah tak pernah dengar. hihi.

    Selamat Hari Raya DP dan Family =)

    ReplyDelete
  2. hehehe...loghat negeri2 unik kan

    ReplyDelete
  3. kadang2 tak bape paham sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe. Sy pun tak paham gak longhat negeri lain.

      Delete
  4. Okay both of them sounds familiar but i don't think i really know the meanings before.. hehe..
    Anyways, Selamat Hari Raya sis.. :D

    ReplyDelete
  5. haha. siyesly memang tak paham. ingatkan nama sejenis minuman tadi. okay rupanya sumbat dan jakun

    ReplyDelete
  6. masih gagal nak faham kalau orang terengganu cakap laju-laju..hehe.selamat hari raya kak DP!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari raya sal.. Memang susah sikit nak faham kalau orang tak biasa dengar longhat trg

      Delete
  7. Terengganu & Kelantanese accent pada LZ hampir serupa kecuali +ng di hujung perkataan tertentu di Terengganu tapi x pernah tahu ttg sumbak dan darak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah LZ accent terengganu & kelantan hampir sama.. Tapi ada beberapa peekatan yang langsung tak sama.. Mcm sumbak dan darak ni, orang aali terengganu tahulah perkataan ni, tapi orang luar susah nak dengar words ni

      Delete
  8. hahahha CT hampir jadi orang native trengganu.. tapi mak ayah pindah penang plak..
    kalo dok.. memang cakap loghat ganu laaaaaaa ceq.

    ReplyDelete
  9. Hahaha...sumbak dan darak...

    ReplyDelete
  10. haha! IQ know this! because I am Terengganuian. hehehehe...Sumbak mung! Darak Mung! Contoh aje..hehe

    ReplyDelete