Monday, 20 November 2017

Heartburn :: Ubat Yang Sesuai Untuk Ibu Mengandung

Ubat Yang Sesuai Untuk Ibu Mengandung | Heartburn / Reflux atau orang melayu panggil 'pedih ulu hati' sering dialami oleh wanita yang tengah mengandung. Tapi pengalaman preggy setiap orang kan berbeza. Macam aku mengandung FL dulu tak pernah dapat heartburn ni, masa tu aku duk struggle sakit hemorrhoids. 

Tapi tak dinafikan ramai jer wanita mengandung yang mengalami masalah pedih ulu hati ni. Ada yang sakit teruk, ada yang tak. Heartburn / pedih hulu hati ni sakit dia macam sakit gastrik la. Orang yang ada gastrik tahu la macam mana rasa sakit tu. Sebab aku ada gastrik, tu sebab aku tahu sakit tu macam mana. 

Biasanya, kalau kita tengok TV, selalu keluar iklan 'Gaviscon' - untuk mengatasi masalah pedih ulu hati ni. Tapi dikalangan wanita yang tengah preggy, gynae tak sarankan ambik Gaviscon ni sebab kesannya ia akan buatkan preggy mother jadi sembelit. Sakit tau kalau sembelit masa pregnant, apatah lagi kalau sembelit masa dalam pantang, lagilah sakit.

So, gynae akan sarankan untuk ambik ubat ni ↓.

Ini dia ubat untuk mengubati penyakit pedih ulu hati dikalangan wanita mengandung


Metoclopramide - "Metoclopramide is a medication used mostly for stomach and esophageal problems. It is commonly used to treat and prevent nausea and vomiting, to help with emptying of the stomach in people with delayed stomach emptying, and to help with gastroesophageal reflux disease. It is also used to treat migraine headaches. (Source : Wikipedia)"


So, pada all preggy mothers yang mengalami masalah heartburn ni, aku harap entry ni dapat membantu kalian mencari solusi yang sesuai. InshaAllah. Kita cuma mampu berusaha, Allah juga yang menyembuhkannya.

Thank you for reading anyway.

6 comments:

  1. wahh baru tahu. hehe thanks untuk info. skrg lisa pedih ulu hati... boleh tak nk makan ni gak tapi lisa takmengandung hahaha . Bkan apa. lisa tak leh telan gaviscon sebab cecair

    ReplyDelete
  2. Selalu kena masa preggy dlu... xbole,nk duduk lama..baring lg la xbole..
    Jemput join GA. Hadiah menarik disediakan.
    https://tinynasweet.blogspot.my/2017/11/giveaway-dhia-sumayyah-201117-141217.html

    ReplyDelete
  3. Pedih ulu hati ni setiap kali preggy mesti kena, saya minum gaviscon jer

    ReplyDelete
  4. Good info DP. Nice sharing. Moga ibu yang sedang mengandung dan mengalami gastrik boleh ambil ubat ni..

    ReplyDelete
  5. info yg sngt berguna untuk ibu2. tq akak for sharing.

    ReplyDelete