Master PhD Talk : 3 Tips To Stay Focus

by - Friday, December 21, 2018

Masa tengah tulis Tesis, either buat Master ke atau Phd, memang sangat-sangat mencabar. Especially untuk seorang yang handphone addicted. Sekejap-sekejap nak tengok handphone. Macam tak lengkap hidup dia kalau tak tengok hanphone 10 minit. 

Tambah pulak, kalau  mood menulis tak de, memag susah giler la nak fokus. Aku sendiri mengalami situasi ni, dan aku yakin sudent-student lain yang tengah struggle buat master dan phd pun rasa apa yang pernah aku rasa ni. 

So, entri ni aku nak share macam mana aku encounter masalah tu, dan stay fokus sampai sesuatu kerja yang kita aim untuk buat hari tu siap. Jadi, ini TIPS yang aku amalkan selama ni :


#1. Guna Essential Oil


Kalau untuk belajar dan buat tesis, aku suka Essential Oil (EO) En-R-Gee dan Thieves . En-R-Gee tu aku diffuse dan Thieves tu sapu kat tapak tangan dan belakang tengkuk. En-R-Gee gunanya untuk boost mood kita untuk study atau bekerja dan Thieves pulak memang fungsinya untuk boost focus. 


#2. Guna Aplikasi 'Focus Timer'
  

Aku suka guna apps 'Forest' . Kita boleh set berapa lama kita nak fokus dan berapa lama kita nak rehat. Lagi banyak kita fokus, lagi banyak pokok yang kita akan tanam. makin lama, makin banyak, lama-lama pokok-pokok tu tumbuh menjadi hutan (forest). Selagi alarm/loceng 'forest' tak berbunyi, jangan tengok handphone atau jangan bangun dari tempat duduk. Seeloknya untuk fokus ialah dengan nisbah 40:10. 40 minit fokus buat kerja, 10 minit rehat. Repeat dan repeat kaedah ni , InshaALlah u will see a big progress in one day. 


#3. Dengar musik yang boleh buat kita fokus.

Sambil buat kerja, sambil dengar lagu. Musik ni terpulang pada masing-masing. ada orang suka dengar lagu-lagu irama malaysia, ada orang suka dengar lagu pop dan R&B. So, terpulangla apa yang disukai. Janji, musik tu boleh dapat bagi kita ketangan dan bagi kita fokus untuk siapkan kerja.


Macam aku suka dengar Alpha Wave masa tengah menulis tesis dan study. memang rasa tenang dan aman jer. 


************

Ini 3 tips dari aku untuk stay fokus. Sangat berkesan pada aku. Korang cuba lah, mana tahu berkesan jugak untuk korang. Last but not least, cabaran belajar memang ada, dan setiap orang tak sama cabarannya, yang penting jangan sesekali bTeruskan berusaha hingga tamat.

You May Also Like

6 comments

  1. good sharing.. essential oil tu mmg memberikan mood kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah. saya suka sangat dengan eo. Tq mama sebab sudi baca

      Delete
  2. Wahhh bagusnya. Saya kadang tu seharian mengadap laptop. Tapi, end up satu paragraph je hasil dia. Hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. saya selalu macam tu. memang kebiasaannya macam tu. memang takes time nak menulis dan perah idea kan

      Delete