PhD Talk : How To Be a SERIAL WRITER

in , , by dorsett pink, February 27, 2018
PhD Talk : How To Be a SERIAL Writer - Kalau sambung belajar buat Master atau buat PhD, benda WAJIB yang WAJIB buat ialah MENULIS dan MEMBACA. Kalau korang jenis tak suka menulis, hatta tak suka membaca, lupakan je lah niat nak sambung belajar tu sebab nanti korang sendiri yang menyeksa jiwa raga korang. 

Alhamdulillah aku memang suka 2 perkara tu, sejak dari kecik lagi. Hidup aku memang dikelilingi dengan buku-buku especially NOVEL. khakhakhakhakha.. Berlambak novel kat rumah tu yang sekarang ni tersadai tak de sape nak baca.. 

Ini antara salah satu kotak dari berkotak-kotak novel yang aku dah let-go

Lucky aku pun suka menulis. Sebab tu blog ni wujud. Dulu-dulu masa zaman tak ada blog ni, aku menulis kat atas buku jer a.k.a kat dalam Planner aku. Aku ada cerita kat entri ni - "Timeline Kehidupan".

Dan aku rasa dengan menulis blog ni, ia lagi buatkan aku menjadi makin suka dengan bidang penulisan. Hari-hari rasa nak menulis jer tapi apakan daya kelajuan internet bukan terletak di tangan aku (EHH!).. hahahha. Kadang-kadang kita memang tak sempat pun nak update blog, tapi dalam kepala memang ada macam-macam benda nak tulis. Betul tak kawan-kawan blogger? Betul kan? betul kan? hihi.

So untuk menjadi pelajar phd yang cemerlang (cemerlang??) - cemerlang tu maksudnya boleh GRAD la walaupun memakan masa bertahun-tahun adalah dengan menjadi serial writer. As long as dapat Grad, kira OK la tu, bukan senang nak grad. huhuhuhu.. Nak grad Degree senang jer, tapi nak grad master or phd, Allah je Yang Tahu.. #praytoGOD. 


What is a SERIAL WRITER?
Serial Writer ni ialah orang yang selalu menulis. Tak kira lah menulis bahan apa sekalipun. Janji menulis. 

Bukan senang wooo nak jadi serial writer. Once rutin menulis dah meresap masuk dalam jiwa kita, kita akan nampak yang menulis ni kerja mudah jer walaupun ayat tunggang-terbalik. So antara TIPS yang aku dapat dari lecturer-lecturer, profesor-profesor yang dah ada PhD, diaorang cakap tips nya ialah - hari-hari menulis at least 5 minutes. 


WARMING UP
5 minit pertama tu hanya tulis jer secara santai - tak yah fikir pasal grammar ker, content jer, ayat betul ke tidak,  janji tulis jer apa yang terlintas di kepala - tulis secara santai. 

So, that's why, aku start hari -hari aku dengan buat warming up dengan update blog. Aku cerita kat entry ini - "Warming Up".  

"My blog is my inspiration"

Biasanya kalau tulis kat blog, pemikiran kita tak terikat dengan content-content akademik. So, kita bebas nak tulis apa saja di blog. Orang baca atau orang tak baca - itu belakang kira. Janji kita tulis dan blog kita ter-update. Bahasa yang kita guna kat blog pun santai jer.. 

So, bila dah siap 1 blog entry , aku terus sambung tulis tesis pulak. Kalau tak tulis pun, aku buat lah apa-apa kerja yang related dengan research aku macam baca journal ker, buat mind-mapping ker, atau just tulis 1 paragraph introduction part pasal benda yang kita nak tulis tu. Contohnya, hari tu kita nak tulis pasal  'Calsium Bikarbonat' - so tipsnya tulis jer apa yang terlintas dari kepala kita pasal Calsium Bikarbonat tu 1 perenggan jer. Tulis jer apa yang ada di kepala kita tanpa mengira kesalahan grammar dan kesalahan ayat. 

Work for Imperfection
Work for Imperfection! - lepas dah tulis tu, nanti korang akan rasa teruja nak tulis dan tulis lagi.. Percayalah.. Jangan fikir nak jadi PERFECTIONIST sebab sampai bila-bila pun kita ni TAK PERFECT, yang perfect tu hanyalah Allah swt.

Kalau korang tak ada blog, cuba korang try tulis kat Facebook. Mesti ada facebook kan? hihi.. Tulis apa-apa jer - contoh macam - Breakfast Hari Ini atau My Bento. hihi.. Sound poyo?? Pedulikan kata orang, janji kita tulis jer. Kalau ada orang kecam korang - tulis je situ kalau tak suka, silalah unfollow (EHH!)... hahahahha
SHARE 2 comments

Add your comment

  1. Bagi kakya menulis blog ni satu kepuasan nak2 kalau bercerita mengenai anak2..kakya jenis yang suka tulis santai2 jer..

    ReplyDelete
  2. seronok menulis di blog sbb kita boleh tulis apa saja pengalaman dan mmg bila dah menulis mmg addicted..ohh kita geng simpan novel dan menulis dan membaca is my 'me time'

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE