Baby Menghidap 'Antenatal Hydronephrosis'

in , by dorsett pink, October 02, 2018
Ketika Leeya berusia 7 bulan di dalam kandungan, dia telah di-'diagnosed' menghidap Antenatal hydronephrosis oleh my gynae masa buat ultrasound masa preggy tu. Ultrasound memang selalu buat setiap kali waktu antenatal check-up. Masa buat detail ultrasound (masa kandungan 6 bulan), OK jer - tak ada abnormality pun dikesan. ia dikesan ketika kandungan masuk usia 7 bulan.

Antenatal Hydronephrosis - ialah buah pinggang bengkak. Untuk kes Leeya ni, buah pinggang sebelah kiri dia bengkak. Doktor cakap, ratio kes sebegini akan terjadi  adalah 1 per 100 pregnancies. My Gynae, Dr Zalina cakap dia dah biasa jumpa kes macam ni dekat patient-patient dia. Kebiasaannya lepas bersalin, bengkak tu akan hilang, tapi durasi masa akan hilang tu bergantung pada individu. Ada baby yang umur 2 tahun baru hilang, ada baby lahir-lahir jer terus hilang. So, bila baby dah lahir, gynae akan rujuk kes ni pada paed. 


Apakah 'Antenatal Hydronephrosis' dan Puncanya?

"Antenatal (before birth) Hydronephrosis is dilation of the kidney, specifically the renal pelvis (place where urine is stored after its production). This can be the result of an anatomic abnormality in the urinary tract or can be a variant of normal. Hydronephrosis secondary to obstruction is typically at the level of the kidney (uretero-pelvic junction obstruction, or UPJ) or the bladder (uretero-vesical junction obstruction or megaureter).   Rarely, hydronephrosis is caused by a blockage in the urethra below the bladder from a condition called posterior urethral valves".



Punca Terjadi Hydronephrosis?
Menurut Doktor, Doktor sendiri pun tak pasti apa punca sebenar terjadi benda ni tapi biasanya adalah disebabkan oleh air kencing baby tak keluar, bila tak keluar, kidney membengkak. Doktor kata baby pun kencing masa dalam kandungan.



Apa yang Patut Dibuat?
Apa yang doktor sarankan pada aku ialah - bertenang jer. Tidak ada apa yang serious yang perlu dirisukan. Regular utrasound memang kena buat sejak dari baby lahir dan setiap 6 bulan untuk tengok perkembangan kidney baby. So, masa Leeya lahir dulu, dia dah buat ultrasound, dan nampak kidney belah kiri masih ada bengkak. Dan repeat lagi buat ultrasound masa umur dia 6 bulan ni.  Semua ultrasound dibuat di Hospital Ampang Puteri sebab Leeya refer dengan paed di Ampang Puteri - Dr.Nomee. 


Dan result ultrasound menunjukkan......


Alhamdulillah, result menunjukkan kidney dia dah OK dan Leeya dah bebas dari hydronephorosis.

Syukur sangat.

Tapi, surprisingly, dijumpai terdapat ada small cyst kat ovary dia. huhu.. So, nanti kena repeat lagi buat ultrasound. Doktor pun tak tahu apa punca cyst ni boleh terjadi pada baby sebesar Leeya.Huhu. Dugaan. Allah swt nak menguji kami sekeluarga.

Huhu. Dugaan untuk anak mummy yang sangat kuat ni. Sayang, Allah tak menguji hambaNya melebihi kemampuan hambaNYa dan Allah swt tahu Leeya seorang yang sangat kuat untuk menghadapi ujian ini. Bersabar ya sayang. Pelangi akan datang mewarnai hidup kita nanti. InshaAllah.
SHARE 6 comments

Add your comment

  1. Aamin..acik PC doakan moga semua dipermudahkan dan disembuhkan olehNya...

    ReplyDelete
  2. auntie mia doakan agar sembuh dear....

    ReplyDelete
  3. semoga Allah permudahkan dan baby Leeya cepat sembuh aamiin....

    ReplyDelete
  4. Semoga leeya baik-baik sahaja dan di lindungi olehNYA...

    ReplyDelete
  5. Allahu...kesiannyer baby..moga cpt sembuh yer..mommy pun kene kuat jugakkk... take care

    ReplyDelete
  6. semoga mia baik-baik sahaja ye..mia kuat..

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE