Grand Bazaar Istanbul | Pasar Tertua di Dunia Yang Masih Wujud Sehingga Hari Ini.

Kalau pergi Istanbul, tak sah kalau tak pergi ke Grand Bazaar. Sebab Grand Bazaar ni ialah pasar tertua di dunia ni yang telah dibina pada tahun 1455. Dan ia masih lagi beroperasi sehingga ke hari ini. 

Grand Bazaar Istanbul dalam bahasa Turkish dipanggil sebagai 'Kapalıçarşı' yang bermaksud 'Covered Market'.   Kalau 'covered market' ni kira macam shopping mall lah, dan ia terkenal sebagai shopping mall yang tertua di dunia. Kiranya pasar ni dah wujud masa zaman Kerajaan Uthmaniyah lagi. 


Ye betul kira macam shopping mall, sebab apa jer yang kita nak ada jer dalam tu. Dari rempah-ratus, pinggan mangkuk , kain sutera yang macam-macam jenis, pakaian, kasut, karpet, buku-buku lama, perkakas rumah, tudung, apa jer semuanya ada. Shopping mall ni sangat besar, ada banyak sangat kedai. Kalau nak berjalan dalam group yang besar, confirm nanti akan berpecah. 

Pastu kalau dah datang sini, tak payah lah berjanji dengan kawan 'nanti kita jumpa kat pintu masuk tadi, atau pintu belakang atau kat mana-mana', sebab nanti mesti sesat unless kalau kita dah memang local people di Istanbul. Kat bazaar tu ada banyak sangat pintu. So, bila pergi sana, nanti jumpa balik dengan kawan-kawan rombongan kita kat hotel jer. 

Ni permandangan dalam Grand Bazaar tu. Nampak cerah jer kan? Sebab lighting dalam 'mall' tu sangat terang. Bila kita duduk dalam tu, rasa macam bukan mall tertutup jer. 

Ini gambar origanal Grand Bazaar ni yang diambil pada tahun 1890s dulu (Sumer dari internet). Melalui gambar ni, nampak Grand Bazaar yang wujud hari ni tak banyak berubah, masih maintain dengan konsep asal dulu-dulu. 


Ni salah satu pintu masuk ke Grand Bazaar. Kalau datang sini, confirm boleh sesat sebab banyak sangat pintu masuk.

Ni pintu lain pulak, dan ada banyak lagi pintu masuk yang aku pun tak tahu mana satu.


Barangan antik pun ada dijual kat situ.




Kebanyakan peniaga kat sini pandai cakap melayu. nampak sangat ramai Orang Melayu pergi sana kan?

Ni belah luar. 

Bazaar ni makin lama, diaorang makin besarkan. So, sekarang pasar tu bukan saja dalam bangunan tertutup tapi dah ada pasar terbuka juga. 

Ni kedai pakaian dalam


Kalau nak berniaga barangan dari Turki, boleh cari kat Grand Bazaar ni, diaorang jual harga borong jugak. 




Barang kemas

Kalau buat perhiasan cantik sangat ni. 

Ni kedai yang menarik perhatian aku. Peniaga kat sini semuanya pandai 'bodek'. So, berhati-hatilah dengan 'mulut manis' diaorang. Kalau terpedaya, habislah poket kita. hahahaha.

Kalau datang Istanbul ni, bawaklah duit poket banyak sikit sebab rambang mata nak shopping, semuanya cantik untuk dibeli 😆.


Macam-macam rempah ada jual. 


Grand Bazaar terletak kat dalam Istanbul. Dekat jer dengan Blue Mosque. So, kalau duduk kat hotel area Blue Mosque tu, bolehlah jalan kaki jer pergi ke Grand Bazaar. Nak naik tram pun boleh kalau malas nak jalan. 

InshaAllah kalau border dah bukak, aku wish nak pergi Istanbul lagi. May my dream comes true. 

SHARE 2 comments

Add your comment

  1. ORAMG MSIA MMG SUKA KE SINI KAN

    ReplyDelete
  2. wahhh bestnya grand bazaar ni.. syurga membeli belah.. sume ada.. tgl sediakan duit je byk2.. hihi

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE