Kembara Solo ke Kota Bharu, Kelantan

in , , , by dorsett pink, June 14, 2022

masa cuti Hari Keputeraan Yang Dipertuan Agong Malaysia 6 Jun 2022 hari tu, aku travel sorang-sorang ke Kelantan - solo traveling to Kota Bharu.

Kalau yang follow aku sejak dari awal lagi aku dalam dunia blog ni, mesti tahu yang aku dulu ialah solo traveler. Aku suka travel sorang-sorang masa bujang dulu.

Tapi sejak dah ada anak dan anak aku jenis manja sangat dengan mommy dia (aku lah tu), dan breastfeeding baby, so memang aku tak boleh lah nak tinggalkan anak-anak aku ni.

Sekarang ni, Leeya dah wean-off dan slowly dia pun dah boleh berjauhan dengan mommy sekejap (untuk masa yang singkat jer), so en.suami dah izinkan untuk aku travel sorang-sorang macam dulu-dulu.

Memandangkan minggu sebelum tu aku kena uruskan anak-anak & rumah sorang-sorang sebab en.suami pergi outstation (dah habis pandemik ni, en.suami dah kembali ke rutin kerja yang asal - oustation sana-sini), SO, ni en,suami bagi aku cuti rehat : rehat dari jaga anak-anak kejap & ambil masa untuk aku ber 'me-time' kejap 😊.

Alhamdulillah! Aku dapat suami yang sangat memahami aku yang jenis 'free spirit' ni. Tapi dia pun tahu yang aku tak boleh berjauhan lama-lama dengan dia, so dia tahu yang kalau aku pergi pun, aku akan pergi sekejap jer. hihi.

So, to get started, aku start travel local dulu & aku pilih Kota Bharu, sebab kebetulan aku ada jemputan wedding kat Machang. First time tau aku sampai Machang, kelantan ni.

Mulanya, aku plan nak naik keretapi ke Wakaf Bharu, Kelantan. Tapi bila nak book tiket, tiket keretapi semua dah penuh. Addusss.. Kalau nak book tiket keretapi, kena beli at least 3 bulan sebelum. demand tinggi tau keretapi ke Kelantan sekarang.

So, last choice aku ada ialah naik kapal terbang, aku pilih flight Air Asia. Aku fly 5 Jun 2022, flight petang. Dari rumah aku, aku naik ERL sampailah ke KLIA2.

Mulanya, plan sebenar aku nak sewa kereta kat airport, lepas tu aku driver sendiri kat Kota Bharu tu. Tapi sahabat lama aku yang dulu bekerja 1 office dengan aku cakap dia 'nak jadi tour guide' aku sepanjang aku kat sana. Dan dia pun suruh aku tidur kat rumah dia jer.

Fuhh! Rezeki betul. dapat kereta siap dengan pakej driver lagi. hahahhaa.

Rezeki jugak dapat jumpa sahabat lama.

Flight penuh. Sementara nak tunggu masuk dalam flight, aku sempat lah update blog kejap. hihi.

Permandangan di Airport KLIA 2.

KLIA 2 sekarang dah ramai orang. Alhamdulillah! Kalau kat KLIA masih sunyi lagi & banyak kedai yang tak bukak lagi.

Aku balik KL 6 Jun 2022. Flight sepatutnya jam 7 malam, tapi duk reschedule dan delayed, last-last flight tu gerak jam 9.30 malam. Flight balik pun sama PENUH. Ramai betul orang travel pergi Kelantan sekarang.

Sampai KLIA2, aku balik rumah naik ERL juga. Best sangat dapat naik public transport sorang-sorang.

Nasib baik masa sampai airport, train ERL masih ada

Sekarang dah tak ada ERL Express, semuanya ERL Transit jer, maksudnya dah tak ada direct train ke KL Sentral. So, kalau nak ke KL Sentral, kena naik train yang berhenti-henti di setiap stesen

Dalam train ERL.

Nampak muka ada happy kan? hahahahahhaa.

Nanti aku cerita pasal tempat makan yang best kat Kota Bharu tu. Terima kasih guys sebab sudi baca.

SHARE 3 comments

Add your comment

1. wahhhh bestnya jenjalan ke KB kalau akak tak berani lagi nak jalan solo gini... tak sabar nak tunggu sambungan nya

ReplyDelete
  2. Tak sabar nak tunggu MRL East Coast Rail Link siap. Tahun 2025 katanya..

3. This is interesting DP! Can't wait to hear about this experience. Manatau, ada rezeki akk pula nanti :)