Kesian Kucing Tu Tersekat Dalam Longkang Bawah Tanah Sedalam 5 meter. 

Anak-anak aku, Kakak FL dan Leeya suka sangat tengok cerita pasal selamatkan kucing kat Youtube. Cerita tu macam dokumentari, bukan drama, dari Korea, nama channel tu ialah Kritter Klub.  So, diaorang cakap pasal Korea jer lah. Tapi ada subtittle kat bawah tu. 

Kakak FL dah pandai baca, so dia bolehlah baca subtittle tu sambil explain kat adik dia. 

Channel Kritter Klub ni dia cerita pasal diaorang selamatkan kucing jalanan yang tengah bertarung nyawa untuk selamatkan diri sendiri. 

Selain dari kucing, ada jugak kadang-kadang diaorang tunjuk pasl anjing. Tapi kebanyakannya pasal kucing lah. 

Contoh macam cerita ni, kucing ni terjatuh dalam longkang bawah tanah sedalam 5 meter kedalamannya dah 10 hari. 

Kesian oooh tengok kucing-kucing tu struggle untuk survive. 

Aku tabik spring lah kat channel ni sebab diaorang bantu selamatkan kucing-kucing jalanan ni tanpa ambil duit 1 sen pun. Diaorang cuma berbakti pada haiwan. 

Kritter Klub ni kira macam NGO kucing la kat KOREA. Dalam team NGO tu ada seorang doktor haiwan, ada pakar kamera (untuk guna kamera nak tengok kucing tu terperangkap kat mana), dan macam-macam lagi lah. 

Bila diaorang dah dapat 'detect' keberadaan kucing tu kat mana, dengan gunakan kamera canggih diaorang, so diaorang akan mulakan sesi menyelamat. Masa tu diaorang akan panggillah sesiapa yang pakar untuk selamatkan kucing tu. Contohnya macam kalau kucing tu tersekat dalam paip air, diaorang mungkin kena potong paip air tu dan buat semula paip air yang baru. 

Contohnya kalau kucing tu masuk ke dalam lubang 'Indahwater (lubang pembentungan)' misalnya, diaorang kena panggil pihak yang pakar pasal saliran pembentungan untuk selamatkan kucing tu. 

Masa tempoh misi menyelamat tu, doktor haiwan dah bersiap sedia di lokasi kusing tu. Sebaik jer kucing tu dapat tangkap,doktor tu terus check kucing tu dulu dan dibawak ke hospital atau klinik untuk rawatan lanjut. Andaikata kalau kucing tu ada sakit-sakit ke, so kucing tu akan ditahan di ward sampailah dia sembuh. 



Hebat sangat. Aku kagum dengan semangat juang team ni untuk membantu kucing-kucing jalanan. 

Andaikata kalau kat Malaysia ada macam ni, dah banyak kucing-kucing di Malaysia yang terselamat dari bahaya. 

Bila anak-anak tengok cerita macam ni, diaorang dapat belajar pasal 'cintakan haiwan'. Dan secara tak langsung diaorang belajar tentang sifat empati dan simpati. Hidup kat dunia ni, jangan pentingkan diri-sendiri jer, kita berkongsi bumi ni dengan hidupan lain jugak, so kita kena tolong haiwan-haiwan yang ada di atas muka bumi ni mengikut kemampuan kita. 

Kalau korang nak tengok, boleh tengok kat YOUTUBE, search jer 'Kritter Klub'https://www.youtube.com/channel/UC6zbH1Z4G32bBV9wyK6ikPA.
 

SHARE 2 comments

Add your comment

  1. terharu kprihatinan mrk mmbantu menyelamat nyawa kucing yg mengalami masalah

    ReplyDelete
  2. Dah ramai orang prihatin pasal kucing sekarang

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE