Nukilan Seorang Suri Rumah

in , , , , by dorsett pink, November 28, 2023

Nukilan Seorang Suri Rumah.


nukilan suri rumah


Suri Rumah..

Satu profesion kerjaya yang sangat mulia, yang sangat hebat. 

Tak semua orang boleh menjadi suri rumah, hanya mereka yang kuat, yang hebat, yang berani dan yang sanggup bekerja dengan ikhlas, seikhlas hati tanpa bayaran gaji yang setimpal. 


Suri Rumah.. 

Bekerja tanpa henti dari celik mata di waktu pagi hingga ke malam hari. 


Bekerja 24 jam sehari tanpa henti, tanpa kenal penat lelah, tanpa cuti, namun gaji yang diterima tidak setimpal dengan kerja yang dilakukan. 


Tapi, gaji yang dinilai dari wang ringgit sebenarnya hanyalah tak seberapa jika dibandingkan dengan keringat dan kemanisan menjaga dan  mendidik anak sendiri yang sangat tak ternilai. 

nukilan suri rumah

Suri Rumah.. 

Suri rumah, satu kerjaya yang telah didoktrikan dengan persepsi negatif, apatah lagi untuk wanita yang pernah punya  karier yang hebat dan sijil akademik yg tinggi, sering saja dipandang jelek menjadi suri rumah. "Ada phd tapi tak bekerja " - itulah kata-kata yg sering hingap di telinga dan didengari saban hari. 


Akan Tetapi..

Dapat membesarkan anak sendiri dengan peluh keringat sendiri, 

dengan tangan sendiri, 

dengan air lelah sendiri,

dapat menjadi ornag pertama yang melihat anak meniarap, 

dapat menjadi orang pertama yang melihat anak merangkak dan berdiri, 

menjadi pendengar pertama akan cerita anak-anak ketika pulang dari sekolah

adalah detik yang sangat bahagia dan momen yang sangat indah untuk dikenang sepanjang hayat. 


Bukan tugas yg mudah untuk menjadi suri rumah sebenarny. 

Tapi penat lelah keringat kita hari ini pastinya akan mampu menjadi pentas kegembiraan dan kegemilangan kita kelak di suatu masa nanti apabila melihat mereka berjaya menjadi insan yang cemerlang. Insan yang memimpin dunia islam suatu hari nanti. InshaAllah. 


Ketika waktu itu tiba nanti, aku pasti akulah orang yang paling gembira dan bahagia di muka bumi ini tatkala melihat anak sendiri yang diasuh dan dididik ddengan peluh keringat sendiri berdiri megah mentadbir dan  memperjuangkan Syiar Islam. 


Tangan yang mengayun buaian itu bisa mengoncang dunia - itulah kata-kata semangat untuk seorang ibu terus nekad dan tekad menjadi seorang suri rumah yang ikhlas. Demi  membesarkan anak-anak untuk menjadi insan terbaik di dunia dan akhirat.  


Alhamdulillah, syukur ke Hadrat Tuhan yang mengizinkan diri ini untuk menjadi seorang suri rumah. Yang dapat menjaga, mengasuh dan mendidik anak sendiri dengan air tangan sendiri, yang menjadi sahabat baik untuk anak-anak dan yang menjadi pendengar terbaik untuk anak sendiri . Syukur. Alhamdulillah!


Syukur. Dengan rahmat dan kekuatan yang Allah kurniakan untuk diri ini terus menjadi seorang ibu, isteri dan suri rumah yang diredai Allah. Alhamdulillah!. Terima kasih Allah!.


Baca Ni Juga : 

'BUAT PHD SEBAB NAK MENJADI PENSYARAH KE?'

'ADA HIKMAH MENJADI SURI RUMAH'

'Setelah 2 tahun bergelar suri rumah sepenuh masa'

'AKU SEORANG SURI RUMAH'

'Untungnya jadi "SURI RUMAH'

SHARE 0 comments

Add your comment

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE