Hari ni aku nak share TIPS Supaya Anak-Anak Sentiasa Selamat dan Tidak Buat Dosa dan Maksiat. Zaman sekarang ni bahaya sangat, tak macam zaman kita dulu-dulu. Anak-anak sekarang dibesarkan dengan ditemani dengan gajet. handphone dan internet 24 jam. 

Macam mana kita pantau dan kawal anak pun, diaorang boleh juga buat onar dibelakang kita tanpa kita tahu. Sebagai seorang ibu, aku risau sangat. Samaada anak perempuan ke atau anak lelaki, dua-dua pun bahaya sekarang. Hasutan dan godaan tu sentiasa datang dekat dengan diaorang. Dah itu kerja syaitan - memang bermati-matian syaitan nak menyesatkan umat manusia. 

Aku bukan ibu yang sempurna, tapi aku cuba untuk menjadi ibu yang terbaik supaya anak-anak aku kelak mampu menjadi Muslim yang terbaik di sisi Allah swt. 

Aku tak mampu nak pantau anak aku 24 jam, lebih-lebih lagi bila dia pergi sekolah atau dia jauh dari mata aku. 

So, sebagai seorang orang Islam , kita percayakan Allah, kita yakin Allah itu Maha Melihat dan Maha Mengetahui serta Maha Berkuasa. Jadinya, aku serahkan anak-anak aku, kakak FL & Leeya untuk dijaga dan diawasi oleh Allah swt. InshaAllah anak-anak aku akan selamat dalam lindungan Allah swt. 

Dan ini aku nak share amalan zikir yang aku buat setiap hari tanpa henti. Kita cuma mampu berusaha dan berikhtiar, dan selebihnya kita serahkan pada Allah untuk uruskan. 

Aku baca zikir nama-nama Allah Asma UL-Husna. Aku baca sebanyak yang mungkin.

Kalau nak beli Buku Asma UlHusna, boleh beli kat sini : https://invl.io/cljo7ze  . Murah jer. Tak sampai RM 10 pun. 

tips anak
Ya-Hafiz - maksudnya Allah Yang Maha Menjaga

Ya Muhaimin - maksudnya Allah Yang Maha Melindungi. 

Aku baca - Ya Hafiz, Ya Muhaimin banyak-banyak kali sambil aku peluk diaorang. 

Sebelum pergi sekolah, aku wajib bacakan ni untuk Kakak FL, aku peluk dia dan aku usap belakang dia (dekat tulang belakang), kalau anak lelaki better usap kepala atau ubun-ubun. Anak perempuan better usap belakang kalau nak berdoa, aku dah lupa aku baca tips ni kat mana, ada someone share. 

Lepas baca zikir Ya Hafiz Ya Muhaimin tu, aku berdoa : 

"Ya Allah Yang Tuhanku, Engkaulah Tuhan Ya Hafiz Yang Maha Menjaga, Engkaulah Tuhan Ya Muhaimin Tuhan Yang Maha Melindungi, Engkau jagakan dan lindungilah anakku Nur Farah Leena ini dalam lindunganMu Ya Allah, Engkau lindungilah akidahnya, lindungilah imannya, lindungilah akhlaknya, lindungi pergerakkannya, lindungilah perbuatannya, lindungilah matanya, lindungilah telinganya, lindungilah pemikirannya, lindungilah kata-katanya supaya Nur Farah Leena sentiasa taat pada segala perintahMu Ya Allah dan meninggalkan semua laranganMu Ya Allh , sesungguhnya Engkaulah Tuhan Ya Malik, Tuhan Ya Malik Ya Quddus, Tuhan Yang Maha Berkuasa lagi Maha Suci. Amin"

 Selain baca zikir ni pagi-pagi, aku juga bacakan masa tengah masak makanan untuk diaorang dan juga masa nak tidur. Aku gunakan zikir ni untuk dodoikan diaorang tidur, dan juga ada doa-doa lain lagi. Tapi doa lain tu lain kali lah aku share. Entri ni pun dah panjang. 

Aku harap sharing ni bermanfaat untuk korang semua. 

BACA JUGA INI : 'DOA SUPAYA ANAK-ANAK MENJADI SOLEH SOLEHAH'

Kita berusaha jer, selebihnya kita yakin dan berserah pada Allah Ya Mujib - Allah Yang Maha Memakbulkan. 


BACA JUGA : 

'TIPS ANAK-ANAK CEPAT BERCAKAP'

'TIPS SUPAYA ANAK-ANAK TIDUR LENA'

'TIPS SUPAYA ANAK-ANAK MENJADI BIJAK DAN PANDAI'

SHARE 0 comments

Add your comment

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE